חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : טכנולוגיה ימית
 

מה קובע את מהירות כלי השיט ?

 

מאת: גדעון שמואלי המהירות של כלי שיט ממונע נקבעת על ידי מספר גורמים: 1. גוף כלי השיט : אורך קו המים, צורת הגוף, טיב השטח התת-מימי ומשקל. 2. אמצעי ההנעה : עוצמת המנוע, שיטת ההנעה, סוג מספר המדחפים ומהירות הסיבוב. 3. נצילות המערכת : הפסדי אנרגיה באמצעי ההנעה, הפסדי גוף (חיכוך, יצירת מערבולות וגלים). למדחף כלי השיט ניתן להתייחס כאל בורג המתברג במים (כמובן כהשוואה פשטנית). קיימים מדחפים בעלי צורה ומספר להבים שונים, עקרונית שטח הלהבים קובע את כוח הקידום וזוית הלהבים (צעד) את המהירות. המדחף היעיל ביותר בעל להבים רחבים וסיבובים נמוכים. כל כלי שיט המתקדם במים מפתח גל חרטום המתארך ככל שמהירותו גוברת. לגבי כלי שיט הטבולים במים (יאכטות, ספינות, אניות), המהירות המרבית (ללא הזדקרות ממצבם הטבול) היא המהירות שבה אורך גל החרטום משתווה לאורך קו המים והיא מכונה "מהירות גוף". היחס שבין המהירות לבין אורך קו המים וצורת הגוף, מאפשר לסווג את כלי השיט בהתאם להתנהגותם בזמן השיט. גוף דחי (כמתואר לעיל), גוף גולש (סירות המרוץ למיניהם, גלשנים, קטמרנים, טרימרנים). גוף מרחף-טס (רחפות הידרופוילים וכו'). לכלי שיט ארוך יש פוטנציאל מהירות גדול יותר. עם אמצעי הנעה חזק יותר (מפרשים, מנוע) הוא יתקדם מהר יותר, לעומת לכלי שיט קצר בעל אותם אמצעי הנעה. ביחד עם זאת, המסכנה הגורפת שככל שכלי שיט ארוך יותר מהירותו גבוהה יותר, היא שגויה. באמצעי הנעה נתון, ככל שכלי השיט ארוך יותר חיכוכו במים גדול יותר ומהירותו תקטן בהתאם. הכיפה (Bulb bow) שניתן לראות בחרטום האניות, איננה כדי להאריך את קו המים. תפקידה להחליק את גל החרטום ולהקטין את כוחות הגרר. המטרה העיקרית שמוסגת בכך היא חסכון בדלק של האניה.

 

עוד מאמרים בנושא: טכנולוגיה ימית

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר