חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : טכנולוגיה ימית
 

סוגי הקילים בספינות וסירות מפרש

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

תפקידו של הקיל מתבטא בשני מישורים: הקטנת ההטיה ברוחות עזות, והקטנת הסטיה ברוחות צד וקידמיות . סוגי הקילים הקיימים ותכונותיהם העיקריות, כלהלן:

קיל לוחית (בסירות מפרש)
קיל שטוח וקל יחסית (לרוב מלוח עץ), משמש להקטנת הסטיה בלבד, על ידי הגדלת שטח ההתנגדות התת-מימי לגבי גריפה רוחבית. קיל לוחית ניתן לתזוזה אנכית לקביעת גודל שטח ההתנגדות ולתזוזה אורכית לקביעת ציר הסיבוב (איזון, נטיית עליה וירידה).

קיל משקולת (בספינות מפרש)
קיל עבה וכבד יחסית המשמש ככוח מאזן ללחץ הרוח על המפרשים. ככל שההטיה גוברת, מומנט האיזון גובר אולם ההתנגדות לסטיה קטנה. לשיפור הביצועים בשיט, פותחו סוגים שונים ומשונים של קילי משקולת:
1. קיל אורך (Long keel)
זהו הקיל שהיה מקובל בספינות המפרש העתיקות והיאכטות הקלאסיות והמיושנות, הוא מתמשך לאורך כל תחתית הספינה ומהווה חלק בלתי ניפרד מהגף.
2. קיל סנפיר (Fin keel)
קיל קצר וחד יחסית, המרותק לתחתית הספינה במערכת ברגים, קיל הסנפיר פותח להקטנת החיכוך, הגדלת היעלות וצימצום המשקל (מקובל ברוב היאכטות החדישות).
3. קיל טורפדו (Bulb keel)
עם הפיתוח שחל בכיוון היאכטות התחרותיות, הוסיפו לתחתית קיל הסנפיר משקולת בצורת טורפדו. הוספת הטורפדו מוריד את מרכז הכובד ומאפשר נשיאת שטח מפרשים יותר גדול.
4. קיל כנף (Wing keel)
פיתוח נוסף בנושא קיל הסנפיר, (שוב בתחום היאכטות התחרותיות) חל על ידי הוספת כנף דמוי זנב דולפין לחלק התחתון של קיל הסנפיר. זנב הדולפין מוריד את מרכז הכובד ובנוסף תכונותיו ההידרודינמיות יוצרות כוח עילוי עקב זרמי הפנים המתפתחים עליו.
5. קיל מוטה (Canting keel)
ועוד פיתוח בתחום הספינות התחרותיות בזמן האחרון. קיל שמותקן על ציר וניתן להטיה לצדדים בזוית הרצויה (באותן ספינות מותקן גם תורן שניתן להטיה). שוב הכל מיועד להגדלת יעילות השיט ונשיאת שטח מפרשים גדול יותר בתנאים נתונים.

פרט לסוגי הקילים העיקריים הנ"ל יש סוגי קילים נוספים למטרות מיוחדות, כגון:
קיל מתרומם (Lifting keel)
מאפשר הרמת הקיל לתוך ארגז קיל בתוך הספינה ובכך מאפשר הקטנת השוקע של ספינה בכניסה לאזור מים רדודים.
קיל מפוצל (Split keel)
מורכב משתי יחידות תואמות. שתי היחידות ניתנות להטיה ביחד ופועלות כמו הקיל המוטה. או כל יחידה ניתנת להטיה ניפרדת לצדדים עד כדי פיסוק של 180 מעלות ובכך מתאפשרת הקטנת השוקע כמו הקיל המתרומם.
קיל דופן (Bilge keel)
שני קילים המרותקים לצידי שידרית הספינה. מקובל במקומות בעלי הפרשי גיאות ושפל משמעותיים ואז בשפל הספינה נותרת ניצבת על צמד הקילים.
קיל טורי (Tandem keel)
בנוי משתי יחידות הממוקמות בטור לאורך השידרית עם מרווח מחושב בינהן. ניתוב קוי הזרימה מאפשרים קבלת כוחות קידום ועילוי נוספים.

 

עוד מאמרים בנושא: טכנולוגיה ימית

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר