חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : טכנולוגיה ימית
 

כוחות עילוי בכלי שיט

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

על כל כלי שיט מתקדם פועלים שני כוחות עילוי: כוח סטטי וכוח דינמי
כוח עילוי סטטי
כל כלי שיט נייח הצף במים דוחה נפח מים השווה למשקלו העצמי, כוח העילוי הפועל עליו המנוגד למשקלו, שווה למשקל נפח המים הנידחה על ידו (ארכימדס).
כוח עילוי דינמי
כל כלי שיט המתקדם במים, מייצר זרמי פנים השווים במהירותם למהירות כלי-השיט והמנוגדים בכיוונם לכיוון הפלגתו. הכוח שכלי-השיט מפעיל על המים (עקב התקדמותו) מפתח כוח נגדי, זהה על כלי-השיט עצמו (ניוטון).
זרמי הפנים
זרמי הפנים הפוגעים בגוף כלי-השיט, מתפצלים למספר מסלולים, חלקם נע לצדדים, חלקם ממשיך ישר (נגד כיוון תנות כלי השיט) וחלקם מוחזר לאחור (כנגד כיוון זרם הפנים). בנקודה מסוימת זרם הפנים פועל בניצב לתחתית כלי-השיט ויוצר את כוח העילוי הדינמי. כוח זה תלוי במהירות כלי השיט ובצורת הקוער שלו.
גוף דחי וגוף ריחוף
מהירותו המכסימלית של גוף דחי, ללא התרוממות ממצבו השקוע הטבעי (עקב משקלו), נקראת "מהירות גוף" (Hull Speed). זאת המהירות שבה אורך גל החרטום שהגוף מייצר עקה תנועתו, שווה לאורך קו המים שלו.

גוף ריחוף, משוחרר ממיגבלה זו. במהירות איטית, כוח העילוי הסטטי הוא הכוח הדינמי והחרטום מזדקר קלות עקב כוח העילוי הדינמי. כאשר מגבירים את המהירות, הכוח הדינמי מתעצם, מתחיל לנוע לעבר הירכתיים וגורם להזדקרות חרטום נוספת. תהליך ההזדקרות מתמשך עד "שנקודת הקפאון" חולפת על פני מרכז הכובד ואז הירכתיים נחלצות מהמים והחרטום צונח על פניהם (תופעת הדבשת). במצב זה כלי-השיט מתחיל לרחף ולהחליק אופקית על פני המים, בחיכוך מינימלי ובמהירות מקסימלית.

 

עוד מאמרים בנושא: טכנולוגיה ימית

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר