חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : מפרשים ומפרשנות
 

הכוחות הפועלים על המפרש

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

מהו הכוח שמניע את סירת המיפרש ונותן לה את היכולת להפליג כנגד הרוח? אכן תופעה מעניינת שכדאי לתת עליה את הדעת. כדי להסביר את התופעה דרוש לדעת מספר מושגי יסוד בפיזיקה ובמיפרשנות.

הרוח היא למעשה זרם של פרודות אויר. המיפגש עם המיפרש וזוית הפגיעה בו תלויה בכיוון הרוח ובזוית המתיחה של המפרש כלפי הרוח (זוית תקיפה).

המיפרשית המפליגה במים, מתקדמת למעשה על ידי "הרוח המדומה" שהיא השקול שבין הרוח האמיתית (המורגשת במצב סטטי) לבין רוח הפנים (הנוצרת מהתקדמות המיפרשית).
במילים אחרות: המיפרש "חש" למעשה את "הרוח המדומה".

פעולת הרוח על המיפרש ניתנת לתיאור משני היבטים:
ההיבט הדינמי (כאשר הרוח נושבת מקידמת המיפרשית - רוח קידמית או רוח חדה).
ההיבט הסטטי (כאשר הרוח נושבת מהצד או מאחורי המיפרשית - רוח צד, רוח גבית או באופן כללי רוחות קהות).

מערכת ההיבט הדינמית:
מערכת זו מבוססת על חוקי הזרימה של ברנולי שעוסקים בלחץ גזים ונזולים בתועה. כאשר המיפרשית מתקדמת כנגד הרוח, פרודות האויר חולפות משני צידי המפרש. עקב צורתו האירודינמית של המיפרש וזוית תקיפת הרוח, חולפות הפרודות מצידו האחורי של המיפרש במהירות רבה יותר מאשר מצידו הקידמי. תופעה זו מפתחת על פני המיפרש
הפרשי לחץ: לחץ גבוה מצידו האחורי ולחץ נמוך מצידו הקידמי. (בדומה לכוח העילוי שנוצר על כנף המטוס). כוח זה מועבר מהמפרש אל הספינה וגורם לקידומה.
לסיכום: מיפרשית מסוגלת להפליג גם בזויות חדות כלפי הרוח (עד 40 מעלות ופחות) כתוצאה מהפרשי לחץ שנוצרים על המיפרש עקב תנועת האויר על פניו.

מערכת ההיבט הסטטית:
במערכת זו מתוארת חלוקת הכוחות הפועלים על המפרש ומועברים מהמפרש על הספינה באמצעות מקבילית הווקטורים. חלק מכוח הרוח על המיפרש, מחליק על פניו (הכוח הלא יעיל) וחלק פועל בניצב לו (הכוח היעיל). הכוח היעל מועבר מהמפרש, באמצעות התורן אל הספינה עצמה, חלקו גורם לקידום הספינה וחלקו לסטייה (תנועת הספינה הצידה).
ניתן להוכיח מתמטית, שכאשר המפרש מתוח למחצית הזוית שבין כיוון הרוח לבין קו השידרית (מתחת לרוח) - כוח הקידום יהיה מכסימלי (חוק מתיחת המיפרש). ערכת זו שימושית להסבר קידום הספינה ברוחות קהות.
לסיכום: במצב הפלגה זה (כאשר הרוח נושבת אל המיפרשית מהצד או מאחור), הרוח פשוט הודפת או דוחפת את המפרש ואת הספינה ובצורה זאת גורמת לקידומה, להבדיל מהמצב ברוח קידמית (ראה לעיל).

 

עוד מאמרים בנושא: מפרשים ומפרשנות

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר