חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : מפרשים ומפרשנות
 

מערכת מפרשי כנף ועוד דברים משונים...

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

ניצול הרוח להנעת כלי שיט, מתקשר בדרך כלל למפרשים הידועים לנו. עם זאת קיימות מספר שיטות "הנעת רוח" נוספות שחלקן אף הגיע ליישום מעשי על כלי שיט:

"מיפרש כנף" - WING SAIL
זהו "מיפרש" קשיח בנוי מפרופיל אלומניום חלול (או קוולר), בצורת כנף מטוס סימטרית המזדקר מעל הסיפון. הכנף ניתנת לסיבוב של כ90%- לכל צד בהתאם לכיווני הרוח. כאשר זורמת הרוח על פני הנף נוצרים הפרשי לחץ (כדוגמת הכוחות שפועלים על פני כנף המטוס) הגורמים לקידום כלי השיט. לשיפור היעילות מוסיפים לשפה הקידמית (edge Leading), וכן שפת זנב מאחור (Trailing edge). כמו כן מחוררים את קצות השפה הקידמית ובעזרת מפוח פנימי, יוצרים סילוני אויר הפורצים בעוז לכל אורך הכנף.
שטח "מיפרש הכנף" לא ניתן לצימצום, אלא רק לקביעת זוית המצמצמת את לחץ הרוח על הכנף. בזמן עגינה או בסערה מעמידים את "מפרש הכנף" במקביל לרוח, להתנגדות מינימלית. נעשים כיום נסיונות לשלב את "מפרשי הכנף" באוניות גדולות, כאשר על סיפונן מתקינים שורה של "מפרשי כנף". המטרה של הניסוי לבדוק אפשרות של חסכון בדלק לאוניות.

"מפרש גליל" - AEROROTOR
לפי שיטה זאת, מציבים גליל קשיח המזדקר מהסיפון (כמו ארובה גדולה). הגליל מסתובב במהירות איטית קבוע, בכיוון רצוי בהתאם לכיוון לרוח. המתקן פועל ע"פ עקרון פיזיקלי המכונה "אפקט מגנוס". כתוצאה מהרוח הנושבת משני צידי הגליל ועקב התנועה הסיבובית של הגליל, נוצרים הפרשי לחץ השואפים לקדם את כלי השיט. שינוי כיוון כלי השיט או שינוי מפנה כלפי הרוח מצריך הפיכת כיוון הסיבוב של הגליל.

"מערך מוצלב" - AERORIG
שיטה זאת הגיעה ליישום מתקדם וישנם יצרנים שמציעים מערך זה כאלטרנטיבה למערך המפרשים הרגיל. השיטה מבוססת על תורן ומנור מוצלבים, הבנויים כחטיבה אחת. המפרש החלוץ מקושר לחלקו הקדמי הבולט של המנור (מלפני התורן) והמפרש הראשי לחלקו האחורי (מאחורי התורן). המיוחד במערך זה פרט למבנה המיוחד שלו, שכל המערכת מסוגלת להסתובב על ציר ואין לה וונטות.
מתיחת המפרשים של המערך היא קבוע, כיוון המפרשים לזוית הנכונה כלפי הרוח מתבצעת על ידי סיבוב כל המערכת (תורן, מנור ושני המפרשים יחדיו). באופן כללי: ברוחות גביות המערכת עומדת בניצב לספינה ברוחות קדמיות המערכת עומדת במקביל לספינה. כיוון המפרשים המדוייק, לפי חוק המפרשנות הרגיל: "מחצית הזוית שבין קו הרוח לקו השידרית - כלפי אחור".

היתרון של מערכת זאת בתפעול פשוט ויעיל יותר של מערכת המפרשים ואפשרות תפעול קל יחסית על ידי אדם יחיד, כל השליטה היא על ידי חבל אחד או ע"י לחיצה על כפתור אחד (כאשר המערכת חשמלית). החסרון - עלות יחסית גבוה

 

עוד מאמרים בנושא: מפרשים ומפרשנות

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר