חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : חוקי שיט וחוקי תחרות
 

מערכות הקשר החדשות

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

כיום נכנסת לפעולה ברחבי העולם מערכת גלובלית ימית למצוקה ולהצלה המכונה:
GMDSS - Global Maritime Distress Safety System. המערכת מרכזת ומהווה קורת גג לכל מערכות התיקשורת הקיימות.

להלן הגדרות והסברים קצרים למוסגים השונים של מרכיבי המערכת:

COSPAS SARSAT - מערכת בינלאומית של לוויני תיקשורת לחיפוש והצלה.
INMARSAT - מערכת בינ"ל של לוויני תיקשורת בין כלי שיט, ובינם לבין תחנות חוף.
NAVTEX - מערכת רדיו בינ"ל המשדרת אוטומטית (תצוגה והדפסה) נתונים על חיפוש, הצלה, התראות ניווט , תחזית מזג אוויר ואזהרות מטאורולוגיות.
SART - מחזיר הד מכ"ם אקטיבי המופעל מקרן המכ"ם הפוגעת בו.

במסגרת המערכת ניתן להפעיל מכשירי קשר שונים הנבדלים בטווח ואופן התקשורת:
VHF - מקמ"ש (מקלט/משדר) לטווחים של 25-30 מייל, מאפשר תקשורת מצוקה בדיבור
SSB - מקמ"ש לתקשורת בינ"ל, לטווחים גדולים, מאפשר תקשורת מצוקה בדיבור רגיל.
EPIRB - משדר אוטומטי למצוקה בלבד הפועל גלובלית באמצעות מערכת לווינית.
משדר אות זיהוי דיגיטלי בלבד. לא מאפשר תקשורת מצוקה בדיבור רגיל.

DSC - Digital Selective Call
כל אחד ממכשירי הקשר הנ"ל ניתן להפעלה במסגרת המערכת הגלובלית GMDSS על ידי הוספת יחידה אלקטרונית המכונה - DSC "קריאת ברירה דיגיטלית"
ה- DSC משדר וקולט אות זיהוי דיגיטלי שמיועד להתראת מצוקה בלבד (Distress Alert)
השידור מבוצע באופן אוטומטי על ידי לחיצה על כפתור האזעקה, (ה- EPIRB מופעל גם ע"י טבילה במי הים).

בשיטת ה- DSC לכל תחנת אלחוט מוקצב אות זיהוי דיגיטלי המורכב מ- 9 ספרות (המספרים מגדירים את שם כלי השיט, מדינת הרישום, וסוג כלי השיט) את מספר הזיהוי מקבל כל מנוי ממשרד התקשורת הרלוונטי (כמו מספר טלפון). במידה וה- DSC מחובר ל-GPS ישודר גם המיקום הגיאוגרפי של כלי השיט במצוקה.

לכל מקמ"ש DSC יש האזנה אוטומטית רציפה (Watch Receiver). שידור המצוקה האוטומטי נימשך מספר שניות בלבד, המטרה להפעיל את האזעקה בכל מכשיר DSC שנימצא בטווח הקשר של קריאת המצוקה ומיועד רק לקריאה הראשונית. חשוב לדעת! המשך ניהול תקשורת המצוקה מבוצע בדיבור רגיל על ערוץ 16. ( פרט ל- EPIRP ).

מבחינה טכנית, קיימים 6 סוגי מכשירים (A-F) הפועלים בשיטת ה-DSC . מכשירי הקשר הם ברמות תחכום שונות, בעלי אפשרויות תקשורת שונות ומיועדים לכלי שיט שונים (יאכטות, ספינות דיג, אוניות וכו') וכמובן, העלויות שונות בהתאם לביצועים הנדרשים. ליאכטות מומלץ סוג D (בכל מקום בעולם) . סוג זה מאפשר תקשורת ישירה עם המוקדים לתיאום פעולות הצלה כגון תחנות רדיו חופיות, חיל הים, חיל אויר, וכו'. המוקד מעביר את הודעת המצוקה הדיגיטלית לכלי שיט וכלי טיס באזור.

מערכת ה- DSC מחולקת ל- 4 אזורים בעולם:
A1 - אזור המכוסה לפחות ע"י תחנת חוף אחת, בטווח של עד 30 מייל (מיועד ל- VHF )
A2 - אזור המכוסה לפחות ע"י תחנת חוף אחת בטווח של עד 100 מייל (מיועד ל- SSB )
A3 - איזור בעל כסוי לוויני של INMARSAT מ- 70 מעלות צפון ועד 70 מעלות דרום.
מיועד לתקשורת הצלה עבור EPIRB.
A4 - מיועד לאזורי הקטבים שאינם מכוסים על ידי A3 .

הכי חשוב!
הרשיונות לשיטה החדשה עבור היאכטות יכנסו לתוקף ב- 1.1.2005
לגבי תלמידים בקורס משיט, החומר כבר נכלל במערכת הלימודים. לגבי בעלי יאכטות ותיקים שברשותם רשיון רדיו - יצטרכו לעבור בחינה בע"פ כולל הפעלת המיכשור החדש.

רוב בתי הספר לשיט מקיימים קורסים מיוחדים לנושא. ספרות מקצועית קיימת במסגרת בתי הספר לשיט (בדרך כלל ניתנת רק לתלמידים). לבעלי היוזמה הפרטית - ניתן לקבל את סילבוס הבחינה במשרד התקשורת, מח' רישוי רדיו, מגדל שלום תל אביב, טל. 03-5198269 , 03-5198270

 

עוד מאמרים בנושא: חוקי שיט וחוקי תחרות

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר