חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : ימאות כללית ובטיחות שיט
 

מדוע נדחפים הירכתיים לצדדים ?

 

מאת: גדעון שמואלי (צ'ונלה) עקב תנועתו הסיבובית של המדחף, מתפתחים על פני הלהב העליון ועל הלהב התחתון, כוחות מנוגדים להדיפת הירכתיים. תופעה זו מכונה "דחף רוחבי" לדוגמא: במדחף המכונה ימיני (גורם לקידום כלי השיט בסיבובו ימינה). בשעת השיט קדימה - להב המדחף העליון דוחק את המים לימין ולכן הירכתיים נהדפות לשמאל. באותו זמן להב המדחף התחתון (הלהב הנגדי) דוחק את המים לשמאל ולכן הירכתיים נהדפות לימין. מאחר והלהב התחתון פועל בתנאים מועדפים (לחץ הידרוסטטי גבוהה יותר), הירכתיים יהדפו בעוצמה גדולה יותר לימין ולכן החרטום יפנה לשמאל. בשעת השיט אחורה (סיבוב המדחף הפוך) הדחף הרוחבי פועל בכיוון הפוך, הירכתיים יהדפו בעוצמה גדולה יותר לשמאל ולכן החרטום יפנה לימין. במדחף המכונה שמאלי (גורם לקידום כלי השיט בסיבובו שמאלה), התופעות הנ"ל הפוכות. ככל שהמדחף גדול יותר, התופעה חזקה יותר. התופעה חריפה ביותר בשעת תימרון איטי במיוחד לאחור. בנוסף לתופעה דינמית זו, קיימות השפעות נוספות עקב זרמי שובל שונים בעומקים שונים, זרמי פנים לא סימטריים, מצבם ההדדי של המדחף וגוף הספינה ומהירות השיוט וכיוונו (לפנים או לאחור). את הדחף הרוחבי (זריקת הירכתיים לצדדים), ניתן לקזז על ידי הוספת סנפיר מתכוון בגוף הספינה או התקנת ציר המדחף בזוית מקזזת לגבי השידרית.

 

עוד מאמרים בנושא: ימאות כללית ובטיחות שיט

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר