חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : ימאות כללית ובטיחות שיט
 

עלית על שרטון - מה עושים ?

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה עלייה על שרטון איננה כורח המציאות. במיוחד היום בעידן ה-GPS. עיון מדוקדק במפה, הכנת "שיערי בית", תשומת לב למד העומק, תצפית חדה והתקדמות זהירה ואיטית באזור המועד לפורענות - יעזרו להימנע ממצב מסוכן זה. במידה ואתה בכל זאת "יושב" על שרטון, זכור שהיציאה ממנו תהיה מאותו כיוון שעלית עליו, קיימות מספר שיטות חילוץ: 1. הפעלה זהירה של המנוע לאחור, במידה ולא קיימת סכנה לפגיעה במדחף. 2. העברת משקל משמעותי מהחרטום לירכתיים (כל אנשי הצוות וכל ציוד כבד אפשרי וזמין) זאת כדי לגרום להרמת החרטום ולחילוצו. 3. הטיית הספינה לאחד הצדדים (הקטנת השוקע) על ידי העברת משקל לצדדים, אפשרות תליית משקל סביר בקצה המנור והוצאתו לצד הספינה, הרמת מפרש (במיקרה שבו הרוח נושבת בכיוון המתאים) וניצול לחץ הרוח להטיית הספינה. 4. ניצול נקודת אחיזה חיצונית למשיכה או להטיית הספינה (על ידי מעלן מראש התורן). 5. זריקת עוגן לנקודה אחורית מרוחקת ככל האפשר על ידי שימוש בדינגי או בשחייה (בעזרת גלגלי הצלה להצפת העוגן) ומשיכת הספינה לאחור באמצעות הכננת (ווינץ'). 6. ניצול הפרשי גבהים בים גלי להתרוממות מהשרטון (פעלה מהירה כאשר הספינה עולה על גל) - זאת במידה והדבר לא מסכן את הספינה או אנשי צוות. 7. המתנה לגאות במידה והדבר רלוונטי (גם באזורנו קיימים הפרשים של 20-40 ס"מ בין גאות ושפל לא כל שכן באזורים בהם גאות ושפל משמעותית) אפשר להפעיל כל אחת מהשיטות הנ"ל או שילוב של מספר שיטות ביחד. בכל מיקרה, הפעלת כוח יתר עלולה לגרום לנזקים לספינה. במידה וכל זה לא עוזר תידרש כנראה עזרה חיצונית (רצוי מקצועית) על ידי כלי שיט אחר או הצפה על ידי מיכלי אויר מיוחדים. זכור! פעולת הצלה כזאת כרוכה בדרך כלל בתשלום ויש לסכם עליו לפני תחילת פעולות ההצלה.

 

עוד מאמרים בנושא: ימאות כללית ובטיחות שיט

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר