חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : ימאות כללית ובטיחות שיט
 

האם התורן שלך יציב ?!

 

מאת: נחום בן גל - חתולי

מתיחה נכונה של ונטות, הינה מומחיות שנידרש לה ידע מקצועי רב. לצורך זה ישנם מכשירי מדידה מיוחדים, כאשר היצרנים קובעים את מידות המתח לגבי כל עובי של ונטה לגבי אורך נתון של תורן וגודל כלי שיט. העבודה מתבצעת בדרך כלל ע"י המספנה שבה נבנה כלי השט, בכל מיקרה רצוי שעבודה זאת תתבצע על ידי מומחה.

במידה ואין אפשרות לבצע זאת על ידי מומחה וכאשר אין ברירה אחרת אפשר להשתמש ב "כלל אצבע" פשוט יותר שניתן ליישם תוך זהירות ותשומת לב מרובה, באופן עצמאי:

לאחר הרמת התורן מחברים את הונטות ונותנים להם מתח בינוני "לפי הרגש" , בצורה שהונטות לא יתנדנדו חופשי אבל מצד שני גם לא מתוח חזק מדי. חשוב לציין, שמתיחה חזקה במיוחד של ונטות יכולה לגרום נזק למבנה כלי השיט.
לאחר שהונטות מתוחות בצורה סבירה יש לשים לב שהתורן עומד ישר - לצדדים וגם לאורך - (אפשר לבדוק על ידי השוואה לתרנים או בנינים בסביבה).

לאחר שהתורן מיוצב ומחובר בצורה בטוחה, יוצאים לים ומפליגים עם היאכטה ברוח קידמית כהה (60-70 מעלות לרוח) רצוי בעוצמה של 15-18 קשר.

באופן טבעי, הונטות מעל הרוח יהיו מתוחות חזק יחסית, לאומת זאת הונטות מתחת לרוח חייבות להיות חופשיות במקצת. במצב זה מותחים את הונטות מתחת לרוח עד אשר נוצר מתח בינוני (כדאי לספור את מספר הסיבובים שעושים למתיחה).
כעת משנים מפנה ועושים את אתה הפעולה על הצד השני (כדי לאזן את המתיחה שעשינו מקודם יהיה צורך לשחרר מחצית הסיבובים שעשינו בצד השני).

לסיכום: מצב מתח הונטות הנכון - בהפלגה ברוח קידמית עד רוח צד: הונטות מעל הרוח יציבות ומתוחות חזק.
הונטות מתחת לרוח מתח בינוני-חלש, אבל לא מתנדנדות חופשי.

 

עוד מאמרים בנושא: ימאות כללית ובטיחות שיט

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר