חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : מצבי חרום והצלה
 

הספינה טובעת... הצילו!!!

 

למה ספינות טובעות בים?
סערות אכזריות בים, טעויות ניווט, כשל טכני במערכות או במבנה הספינה.
אכן כל הסיבות הנ"ל יכולות להיות מרכיב שבגללן ספינות טובעות. עם זאת במיקרים רבים, זילזול בכללי היסוד של ימאות תקינה הם גורם עקרי כאשר ספינה יורדת למצולות.

לאחרונה פורסם מיקרה של יאכטה מנועית שיצאה להפלגה ממרינה הרצליה, נמסר שהיאכטה היתה לאחר שיפוץ במספנה ומיד לאחר הורדתה למים יצאה לים. זמן קצר לאחר היציאה גילו שני אנשי הצוות שהיאכטה מתמלאת במים, הם הפעילו את משאבת השיפוליים, אבל הדבר לא עזר והיאכטה שקעה למצולות תוך דקות ספורות. למזלם (כך נכתב) היתה ברשותם רפסודת הצלה, וגם סירת משטרת החופים הוזעקה והגיע למקום, כך ששני הספנים ניצלו ללא פגע...

האם טביעת היאכטה במיקרה זה הייתה מחויבת המציאות ובלתי נמנעת? לא בטוח!
האם לפני ובזמן השקת היאכטה בוצעו הבדיקות והפעולות המיתחיבות?

  1. בדיקה והפעלה של משאבות השיפוליים (ידניות וחשמליות) בדיקת הצנרת הקשורה.
  2. בדיקת מערכת הבקרה בפני כניסת מים - אזעקה המופעלת עם כניסת מים לספינה.
  3. בדיקה של כל פתחי וברזי כניסות מים בגוף הספינה, כגון: כניסת מי קירור למנוע, מערכת האגזוז, כניסה ויציאות מים ממערכת המטבח, מקלחות ובתי שימוש.
  4. בדיקת האטימה של ציר המנוע, במצב נייח (לפני ההורדה למים) ולאחר מכן אחרי ההשקה, תוך הפעלת המנוע ושילוב בהילוך כאשר המדחף מיסתובב.
    חשוב! בדיקות אלו יש לבצע כאשר המנוף עדיין מחזיק ביאכטה בתוך המים במטרה לבצע הרמה מיידית במידה ותתגלה דליפה כלשהי.

מה עושים כאשר מתגלת דליפה בזמן ההפלגה.
כמובן דבר ראשון, הפעלת משאבות השיפוליים… ובהמשך כמה "טיפים" שיעזרו להצלה.

  1. לטעום את המים שהצטברו בשיפוליים, במידה והמים מתוקים מדובר על דליפה פנמית מתוך מיכלי המים של הספינה, יש לאתר מקור הדליפה - אין סכנת טביעה.

  2. במיקרה שהטעם של מים מלוחים הדליפה חיצונית ויש לפעול בדחיפות לאיתור הדליפה. במידה ולא היתה פגיעה חיצונית בגוף הספינה, מקורות הדליפה יהיו כמפורט בסעיפים 3 - 4 למעלה. קרי, פתחי וברזי כניסות מים בגוף הספינה: כניסת מי קירור למנוע, מערכת האגזוז, כניסה ויציאות מים ממערכת המטבח, מקלחות ובתי שימוש. ציר המנוע מהווה לרוב את הגורם העיקרי לכניסת מים לספינה. הפסקת פעולת המנוע ועצירת סיבובי הציר, לרוב תקטין או תפסיק את כניסת המים. במידה והדליפה מאחד מפתחי או ברזי המים בגוף הספינה יש לסגור ברזים אלו או לסתום פתחים אלו ע"י פקקי אטימה או חומר אטימה "מסטיק" מיוחד שפועל בתוך מים.

  3. במיקרה של פגיעה בגוף הספינה או התנגשות ויצירת סדק או חור יותר גדול יש לנסות לסתום ע"י מזרון או הכנסת כריות לתוך החור ולחזק ע"י קרשים מתוך מבנה הספינה. במיקרה שהחור בצד הספינה "מתחת לרוח" כאשר ההפלגה במפרשים, יש להחליף מפנה, כך שמקום הפגיעה יהיה "במעלה הרוח" ומחוץ למים. בכך תימנע כניסת מים ותהיה אפשרות לשפר או לבצע אטימה יותר טובה.

  4. יש להפליג לכיוון חוף מבטחים או הנמל הקרוב.

  5. במידה ולא ניתן להתגבר על כניסת המים וגובה המים עולה, יש להתכונן לנטישה, ולהזעיק עזרה במכשיר הקשר.

 

עוד מאמרים בנושא: מצבי חרום והצלה

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר