חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : מצבי חרום והצלה
 

הנטישה של יאכטה באטלנטיק!

 

יאכטת מפרשים ישראלית מדגם "סאן קיס"45 ננטשה מול חופי מרוקו ביום ה'8.7.2004 . מזג האוויר היה סוער. שלושת אנשי הצוות חולצו בשלום באמצעות מסוק ספרדי לנמל לאס פלמס שבאיים הקנריים וחזרו בשלום לישראל... זהו סוף הסיפור של חלום שהתנפץ.

תחילת הסיפור, חלום להקפת העולם ביאכטה. חלום שנירקם במוחו של אלון, מדריך שיט מנוסה. החלום התחיל להתגשם כאשר יאכטה דגם "סאן קיס 45" הועמדה לרשות אלון ואנשי צוותו, תלמידים בבית הספר לשיט שבו אלון הדריך. היאכטה לא חדישה ביותר אבל הושקעו בה הכנות רציניות ושיפוצים לקראת המבצע הגדול.

היציאה מישראל תוכננה באביב 2004, חציית הים התיכון לכיוון גיברלטר עברה ללא אירועים מיוחדים. הדרמה החלה כ300- מייל דרומה לאחר היציאה לאוקיינוס האטלנטי, תוך הפלגה לאורך החוף המרוקאי, אירע תקלה במערכת גלגול מפרש החלוץ. סיבת התקלה הייתה: פין שהשתחרר בבסיס מגולל מפרש החלוץ (Jib roller) .
מערכת הגלגול ביחד עם מפרש החלוץ החלו להתנפנף תוך שהם גורמים נזקים לסיפון ותורן היאכטה ושבירת מצליב התורן. לאחר מאמצים גדולים הצליחו אנשי הצוות להשתלת על המערכת המשתוללת ולקשור אותה באופן זמני לסיפון.

תוך הערכת אפשרות כניסה לנמל לצורך תיקון - נימצא שהמסתור הקרוב הוא נמל אספי במרוקו. לאחר ניסיון תיאום עם משרד החוץ הישראלי לא נמצאה האפשרות לסייעה לשייטים בצינורות הרשמיים, באין ברירה, החליט הסקיפר לקחת סיכון ולהיכנס לנמל המרוקאי. עקב מצב המצוקה, אפשרו השלטונות המרוקאים ליאכטה הישראלית להיכנס לנמל. נמל אספי הינו נמל אוניות גדולות ואין בו כל סידורים לעגינת יאכטות.
"הסאן קיס" נקשרה ליד רציף האוניות והסקיפר החל לחפש דרך לתקן את מתקן גלגול החלוץ. לאחר חיפושים בנמל ובעיר לא נימצא כל בית מלאכה או בעל מקצוע שהיה מסוגל לעזור בתיקון, גם ביאכטה לא היו אמצעים או כלים מתאימים לביצוע התיקון.

במצב זה, החליט הסקיפר להמשיך בהפלגה לכיוון האיים הקנריים מתוך מטרה לבצע את התיקון שם ולאחר מכן להמשיך בהפלגה ולחצות את האוקיינוס האטלנטי. לאחר קשירה יותר יסודית של מערכת הגלגול וחיזוק התורן. נתקבלה תחזית מזג אויר סבירה, והוחלט על יצאה מנמל אספי.

למרות התחזית למזג אויר נוח החלו להתפתח תנאי ים קשים. מאחר ולא ניתן היה להשתמש בוונטה הקדמית ולהרים מערך מפרשים כפי שמחייב מזג האוויר, החלה היאכטה להיסחף לכיוון החוף המרוקאי. לפי חישובי הסקיפר הייתה סכנת התרסקות על חוף סלעי במרוקו. הצוות עשה מאמצים להאט את הסחיפה לכיוון החוף המרוקאי - אך ללא הועיל!

באמצעות הטלפון הלוויני ביקש הסקיפר גרירה הן משלטונות מרוקו והן משלטונות ספרד ואולם גרירה שכזו לא הגיעה עקב מצב הים הסוער ואי יכולת גוררת לצאת לקראתם. בשלב מסוים החליט הסקיפר לנטוש וביקש חילוץ ע"י מסוק מהשלטונות הספרדיים. המסוק הגיע תוך זמן קצר ואנשי הצוות נדרשו לקפוץ למים ומשם הועלו על ידי צוות ההצלה של המסוק.

 

עוד מאמרים בנושא: מצבי חרום והצלה

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר