חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : שיט, ניווט ואתרים מעניינים
 

מגדלי אור והיסטוריה בחופי ישראל

 

סטלה מאריס (בלטינית: Stella Maris - "כוכב הים") הוא אזור בקצה הצפון מערבי של ראש הכרמל שבו שוכנים זה מאות שנים מנזר וכנסייה השייכים למסדר הכרמליתי ומבנה ובו מגדלור. בתקופה העותמנית פקד עבדאללה פאשה, שליט עכו, להרוס את מבנה הכנסייה, ולהשתמש באבניו על מנת להקים לעצמו בית קיץ. לאחר כיבוש הבריטים בארץ ישראל 1914 והקמתו של נמל חיפה ב-1928, הוקם מגדלור על ארמון הקיץ של עבדאללה פאשה. האזור נתפס על ידי הצבא הבריטי בזכות מיקומו האסטרטגי, והוא שימש אותם עד תום המנדט הבריטי ועזיבתם הסופית את ישראל ביולי 1948. אחרי עזיבתם השתכנו בו מוסדות הצבא הישראלי וכיום הוא משמש כבסיס חיל הים.

מבחינה גיאוגרפית משרטט החוף של ישראל מחיפה ועד איזור עזה קו ישר פחות או יותר ומתעקל במיקצת. כאשר מפרץ חיפה וראש הכרמל היא הנקודה הדומיננטית בגיאוגרפיה של החוף. ואכן שם הוקם בעבר ומשמש עד היום המיגדלור השולט על חופי צפון הארץ. כאשר בצידו השני של המפרץ מנצנץ "אחיו הקטן" מיגדלור עכו .

חופי המרכז והדרום מאופיינים בעיקר ע"י חופים חוליים בקטעים מסוימים עם רקע של מצוקי כורכר. פה ושם מפרצים זעירים (עתלית, נוה ים, נחשולים, חוף דור, מכמורת, קיסריה, אפולוניה, יפו…) ומספר איונים קטנים בקרבת החוף. (ראה: "ספר-ים" כל חופי ישראל, מאת: צור שיזף בהוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד).

מגדלי אור הוקמו בעבר ההיסטורי עם הקמתם של נמלים בעלי חשיבות במזרח הים התיכון בתקופת האימפריה הרומית, הביזנטית והצלבנית, בכמה נקודות בולטות בחופי ישראל, כגון: אכזיב, עכו, עתלית, דור, קיסריה, אפולוניה, אשקלון. כיום אלו שרידי עתיקות, כאשר הנמלים נעלמו, ונהרסו במלחמות וכיבושים או שינויים גיאולוגיים של החופים.

בתקופה השלטון העותומני שוקמו באופן חלקי שני נמלים עתיקים וביחד איתם מגדלי האור: עכו, ויפו. מגדלור עכו פועל גם היום בפינה הצפונית מערבית של מפרץ עכו. מגדלור יפו הוקם בשנת 1875 ע"י מהנדסים צרפתיים עם חידוש פעילותו של הנמל ביצוא תפוזים ותנועת עולי רגל נוצרים ויהודים למקומות הקדושים וכן תחילת העליה של מתישבים יהודיים לארץ ישראל. המיגדלור פעל עד 1966 כאשר הנמל הפסיק את פעילותו בעקבות בניית נמל אשדוד.

בשנת 1934-36 בתקופת השלטון הבריטי עם הקמתו של נמל תל אביב, הוקם מיגדלור בפתח נחל הירקון ששימש אז מעגן לספינות דייג. עם בניית תחנת הכוח "רידינג" בשנת 1937 הוסתר המיגדלור ע"י המבנה הגדול של התחנה והמגדלור הפסיק את פעולתו.

פרט למיגדלור חיפה הדומיננטי, כיום פועלים לאורך חופי ישראל כמה מיגדלורים קטנים ואורות ניווט בכניסות לנמלים ומרינות: מעגן עכו, נמל חיפה, נמל חדרה, מעגן מכמורת (בית הספר הימי) ,
מרינה הרצליה, מרינה תל אביב, מרינה יפו, מרינה אשדוד, נמל אשדוד, מרינה אשקלון.
את המיקום הגיאוגרפי, המאפיינים ועוד פרטים ניתן למצוא על אתר השייט באינטרנט:
www.sailing-news.co.il להקיש על אייקון "מרינות" --> ישראל.

 

עוד מאמרים בנושא: שיט, ניווט ואתרים מעניינים

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר