חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : רכישה, רישוי וביטוח כלי שיט
 

חוקיות הפלגות לחו"ל בשכר

 

מאת: גדעון שמואלי - צ'ונלה

נושא חוקיות הפלגות לחו"ל בשכר הינו מורכב ובעייתי ביתר וזאת עקב העובדה שבמדינת ישראל אין חוק המסדיר הסעת נוסעים בכלי שיט קטנים (יאכטות) לחו"ל ובשכר!
במילים אחרות, אין בחוק הישראלי הגדרה לספינת נוסעים בשכר למסע בינלאומי או למשיט נוסעים בשכר למסע בינלאומי.
פרט לעובדה הנ"ל כל הנושא אפוף בערפל כבד, המאפשר לכל המעונין לנצל את אזורי הדמדומים לעקיפת החוק. במטרה להבהיר את הנושא, להלן מספר הסברים:

הערת מערכת:
מאחר ובכתבה שלהלן מופיע המושג: שיט (ב- "י" אחד) ושייט (שני "יודים") יש לדעת שבשפה העברית: שיט = פעולה שמתבצעת להפעלת כלי-השיט.
לאומת זאת: שייט = הוא האדם שמבצע את הפעולה (סקיפר) מפעיל כלי השיט.

לגופו של עניין - להשטת נוסעים בשכר יש מספר היבטים חוקיים:
1. רישוי לכלי-השיט
2. רישוי לשייט המפעיל את כלי השיט או כמקובל - משיט
3. ביטוח תקף לכלי-השיט ולנוסעים

רישוי כלי-השיט
משרד התחבורה קבע מספר הגדרות רלוונטיות לכלי-שיט קטנים:
1. סירת נוסעים בשכר לשיט חופי (כלי-שיט עד 7 מטר אורך, המסיע מספר אנשים מצומצם בהתאם למקומות הישיבה).
2. ספינת נוסעים בשכר לשיט חופי (כלי-שיט בין 7-24 מטר אורך, המסיע עד 12 נוסעים).
* אין הגדרה לספינת נוסעים בשכר למסע בינלאומי.

רישוי למשיט כלי-השיט
משרד התחבורה קבע מספר הגדרות רלוונטיות למשיטי כלי-שיט קטנים:
1. משיט סירת נוסעים בשכר לשיט חופי (רשיון מס'20 )
2. משיט ספינת נוסעים בשכר לשיט חופי (רשיון מס'40 )
3. משיט ספינה פרטית למסע בינלאומי (רשיון 60)
4. קברניט נוסעים בשכר לשיט חופי (לספינות עד 24 מטר אורך, המסיעות מעל 12 נוסעים)
* אין הגדרה למשיט נוסעים בשכר למסע בינלאומי.

מיקרים חריגים להסעת נוסעים לחו"ל (ישראבלוף)
1. ספינות ישראליות פרטיות שאינן גובות דמי נסיעה, אלא השתתפות בהוצאות. בעלי הספינה ו/או המשיט עוברים על חוקי משרד התחבורה ועל חוקי המיסוי.

2. ספינות הרשומות בדגל זר בבעלות ישראלית (סמויה או גלויה), אינן נתונות למעשה לשליטת מוסדות הספנות והרישוי הישראליים. הבעלים ו/או המשיט עוברים על חוקי משרד התחבורה בהקשר לדגל הזר ולהסעת נוסעים בשכר ועל חוקי המיסוי של מדינת ישראל (מס הכנסה, מע"מ ומכס).

3. השאלת ספינה פרטית לאדם אחר, הלוקח בה נוסעים בשכר ביוזמתו הפרטית. תרגיל מבריק, שכאילו משחרר את בעל הספינה עצמו מאחריות על המתרחש.

4. מיקרה חריג חמור ביותר מופעל להסעת תלמידים של מוסדות ואגודות ספורט ימי. כאשר ביוזמה פרטית שוכרים כלי-שיט זר בחו"ל. אם כי, במיקרה זה אין הפרה של חוקי השיט של משרד התחבורה, אבל לאומת זאת מופרים חוקי בטחון כלליים הנוגעים לשהיית תלמידים וחניכים בחו"ל. דבר שמסכן את חיי הילדים והנערים שלא לצורך.

סוף דבר

1. מבחינה חוקית, לספינה הרשומה בישראל כספינת נוסעים בשכר, המסיע עד 12 נוסעים, עם משיט (סקיפר) בעל תעודת משיט נוסעים בשכר, מותר להסיע נוסעים בחופי ישראל.

2. מבחינה חוקית, לספינה פרטית או מסחרית אסור בשום מיקרה להסיע נוסעים בשכר לחו"ל. שייט שלוקח על עצמו משימה כזאת מפר את חוקי המדינה.

3. הספינות היחידות המורשות (על ידי משרד התחבורה ומשרד החינוך) למסע בינלאומי עם נוסעים, הן ספינות בתי הספר הימיים (קציני-ים עכו, מבואות-ים, מכמורת ובית הספר הימי באשדוד), כלי השיט של המוסדות הנ"ל מוגדרים "ככלי שיט גדולים". הדבר מחייב: בדיקות שנתיות במתכונת של אניות, צוות בעל פנקסי ימאים ותעודות מיוחדות (קברניט נוסעים בשכר ומשיט ספינה למסע בינלאומי, מכונן ספינות, קציני משמרת, חובש או רופא וכן שרת רדיו מוסמך ל- GMDSS. על המפליגים עצמם לעבור לפני ההפלגה: קורס הנצלה, כבוי-אש ובדיקות רפואיות מיוחדות. אם בספינה מפליגים מעל 12 נוסעים, על יתר המפליגים (חוץ מאנשי הצוות המוגדרים) - להיות רשומים כאנשי צוות בעלי פנקסי ימאים לכל דבר.

4. חשוב מכל ! בהפלגה שאינה מתנהלת במסגרת החוק, במיקרה של תאונה אין כסוי ביטוחי לנפגעים.

 

עוד מאמרים בנושא: רכישה, רישוי וביטוח כלי שיט

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר