חדשות שיט - עמוד הבית
Switch Language to English מודעות לוח - יאכטות - אפשרויות פרסום ספריית מאמרים בנושא שיט הפניית שאלות למומחי שיט אינדקס אתרי השיט של ישראל ואתרי שיט עולמיים מזג אויר במזרח הים התיכון מרינות במזרח הים התיכון אינדקס מקצועות השיט פורום שיט וימאות


ספריית מאמרי שיט

 
נושאי המאמרים : מרינות, נמלים ומעגנים
 

מבנה וגובה שובר הגלים במרינה

 

מאת: גדעון שמואלי מבנה שובר הגלים שובר הגלים הוא השחפ"ץ של המרינה, תפקידו לחסום את הסתערות הגלים על הספינות העוגנות במרינה. שובר גלים יכול להיות צף או נייח. שובר גלים צף מיועד למקומות: זמניים, רוגעים, עמוקים או בעלי הפרשי כרית משמעותיים (גאות ושפל). שובר גלים נייח מתבסס על מחצבי סלעים בקרבת אזור הבניה. באזור דל סלעים הוא נבנה מגופי בטון שונים ומשונים, המאופיינים במקדמי ריסוק גלים גבוהים וביציבות מרשימה. היחידות המלאכותיות הנפוצות ביותר הן: גופים מלאים וכבדים (מספר טונות כל אחד) בעלי זרועות משוננות המשתלבות האחד בשני ויוצרים מבנה בעל חוזק רב. קיימים גם גופים חלולים בעלי מבוכים מפותלים, גופים שקועים בעלי כותרות משוננות המרסקות את תחתית הגלים או גופים אקולוגיים המעוצבים כסלעים לכל דבר, כולל גוון סלעי רצוי. דוגמת שוברי גלים הבנויים מסלעים ניתן לראות בישראל במרינות: עכו, תל אביב ואילת. דוגמת שוברי גלים מיחידות בטון משוננות ניתן לראות במרינות: הרצליה, אשדוד ואשקלון. איך נקבע גובהו של שובר הגלים שובר הגלים הוא מחסום מלאכותי להחזרת וספיגת אנרגיית הגלים כדי למנוע את חדירתם לשטח המוגן של המרינה. חסימת הגלים יכולה להתבסס על גובהו או רוחבו של שובר הגלים. קיימים גם שוברי גלים שקועים הבנויים כשונית. במרינות המשמשות כאתרי בילוי מעדיפים שוברי גלים נמוכים ורחבים שאינם מסתירים את הנוף ( כ - 3 מטר ). הנתונים של שובר הגלים (גובהו, רוחבו, תנוחתו) נקבעים בהתאם לנתוניו של גל סטטיסטי ערטילאי המכונה "הגל התיכנוני", זהו אותו גל אדיר ונדיר העלול לפרוץ חד פעמית במרוצת זמן מוגדר. ככל שההסתברות הסטטיסטית להופעתו של גל כזה גבוהה יותר - היא מחייבת בניית שובר גלים גדול ורציני יותר! משיקולי בטיחות (וגם רווחיות) בוחרים והמתכננים בדרך כלל "גל תיכנוני" מקסימלי העלול להתנפץ לפחות פעם במאה שנה. בפועל - המרינות ממוקמות לרוב באזורי מים רדודים (בניגוד לנמלים עמוקי המים) ולכן גובהו של "הגל התיכנוני" הסביר הוא גובהו של הגל הנשבר באותו אזור שבו מתוכנן שובר הגלים ( כ - 5 מטר ). לסיכום - מבנה שובר הגלים חייב להבטיח עוצמת גלים מינימלית בתוך המרינה. גלים בגובה 20 ס"מ נחשבים כנסבלים. כאשר מטרה זאת מושגת, כל היתר לא עקרוני !

 

עוד מאמרים בנושא: מרינות, נמלים ומעגנים

 
 
כל הזכויות שמורות לחדשות שיט © sailing-news.co.il וובמאסטר | מודעות לוח | אתרי שיט | פרסום באתר